ضرورت دقت در بهداشت تغذیه ای؛ تغذیه سالم عاملی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دکتر فاطمه تورنگ

رتبه یک آزمون دکترای سیاست های غذا و تغذیه دانشگاه تهران

کارشناس ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران (رتبه دوم آزمون ورودی)

کارشناس تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ممکن است در زمان درمان سرطان، پزشک یا دیگر اعضا تیم درمان به شما بگویند که دچار نوتروپنی شده اید. نوتروپنی کاهش نوعی از گلبولهای سفید است که موجب کاهش شدید سطح ایمنی بدن شما میشود، بنابراین خطر ایجاد عفونت در بدن شما به شدت افزایش می یابد. یکی از ویژگی های مهم سلول سرطانی، رشد سریع آنها است. بنابراین بسیاری از درمانهای سرطان به گونه ای هستند که با رشد سریع سلولها مبارزه کنند و همین باعث میشود که رشد سلولهای بدن هم کاهش یابد. در این شرایط بخشهایی از بدن مثل سلول های خونی و یا دستگاه گوارش که رشد سریعی دارند نیز دچار مشکل می شوند.

در این حالت تیم درمان به شما توصیه میکنند که به شدت مراقب سلامت خود باشید و نکات بهداشتی را برای کاهش خطر عفونتها رعایت کنید. مثلا به شما گفته میشود که هر روز حمام کنید. از حیوانات خانگی دوری کنید. در مکانهای شلوغ مثل سینما، اتوبوس و مترو حضور نداشته باشید. از افرادی که بیماری عفونی دارند دوری کنید و تا حد امکان رابطه جنسی نداشته باشید.

تغذیه سالم در این شرایط از دو جنبه اساسی اهمیت دارد. اول اینکه باید بهداشت تغذیه ای را با دقت بیشتری رعایت کنید. دوم اینکه، با رعایت اصول تغذیه سالم به تقویت سیستم ایمنی خود کمک کنید.  بنابراین در این گفتگو در بخش اول به نکات مهم مرتبط با بهداشت غذایی و در بخش دوم به توصیه هایی کلی برای افزایش قدرت دفاعی بدن پرداخته میشود. برای دسترسی به نکات کامل تر در این زمینه به کتاب “تغذیه در بیماران مبتلا به سرطان” نویسنده فاطمه تورنگ، دکتر کاظم زنده دل مراجعه کنید. این کتاب حاوی بررسی مواد مغذی، برنامه ریزی برای تغذیه، مشکلات تغذیه ای ناشی از درمان، تغدیه پس از درمان و پیشنهاد چند غذا و نوشیدنی است.  همچنین میتوانید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

نکات بهداشتی مرتبط با تهیه، طبخ و مصرف غذا

  • قبل و بعد آماده سازی غذا و قبل غذا خوردن، دستان خود را به مدت بیست ثانیه با آب گرم و صابون بشویید.
  • غذاها را در دمای زیر پنج درجه سانتی گراد در یخچال نگهداری کنید.
  • غذاهای فاسد شدنی را ظرف دو ساعت بعد از خرید یا آماده سازی، در یخچال بگذارید.
  • غذاهای حاوی تخم مرغ، خامه و مایونز نباید بیش از یک ساعت بیرون یخچال بمانند.
  • میوه ها و سبزیجات را قبل از پوست کندن یا خردکردن زیر آب شیر بشویید. از صابون، شوینده ها، محلول های سفید کننده کلر دار یا محصولات شست و شوی تجاری استفاده نکنید. با استفاده از یک ابر(اسکاچ) تمیز مخصوص سبزیجات، فرآورده های دارای پوست سخت و کلفت (لیمو، سیب زمینی، موز و غیره) یا هر فرآورده ای که آلودگی روی آن است را بشویید.

ادامه دارد…

 یادآور میشود: برای مشاوره با متخصص تغذیه خانم تورنگ، سه شنبه ها عصر می توان به درمانگاه انستیتو کانسر واقع در انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان امام خمینی(ره) مراجعه کرد.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × پنج =