حل مشکل فرد، حل مشکل جامعه است

“زهره غلامحسین فرد” بازنشسته با سابقه و خوشنام دفتر مددکاری انستیتو کانسر (مرکز سرطان) بیمارستان امام خمینی (ره) است و هنگام مصاحبه با او ناخودآگاه جمله “حل مشکل فرد، حل مشکل جامعه است” در ذهنمان تداعی شد. فرد سالها مسول مددکاری انستیتو کانسر ایران بوده و تمام پرسنل و استادان انستیتو کانسر او را به خوبی می شناسند. اینک او مدیر اجرایی موسسه خیریه سرطان است و اظهار می کند: “تصمیم جدی گرفته ام تا از توان و تجربه خود استفاده کنم و هر کاری از دستم برمیآید برای بیماران مبتلا به سرطان، بخصوص بیماران محروم کشورم انجام دهم”. او همواره لبخند و شادابی را در چهره خود دارد. نگرانی های موجود در هنگام پاسخ به سوال ها در سیمای او دیده می شد. در ادامه، گفتگوی خبرنگار ما با این مددکار را می خوانید:

به نظر شما مشکل اصلی بیماران مبتلا به سرطان چیست؟
گروهی از بیماران دارای بیمه های درمانی هستند و گروهی که دفترچه بیمه ندارند، از طریق واحد مددکاری برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، معرفی می شوند. همچنین بیماران نیازمند، توسط واحد پذیرش به مددکاری معرفی شده و با حمایت مالی نیکوکاران بخشی از هزینه های درمان آنها توسط موسسه خیریه تامین می شود. به نظر من مشکل اصلی برای بیماران مبتلا به سرطان، تأمین داروست. متاسفانه با همه تلاشی که وزارت بهداشت انجام می دهد، چالشهای زیادی وجود دارد و این موضوع بیماران را در تأمین و انتخاب دارو دچار مشکلات قابل توجهی می کند. با رشد بیماری سرطان این مشکل روز به روز بیشتر هم خواهد شد.
گروهی از داروها، شامل خدمات بیمه نبوده و بیماران برای تهیه آنها باید مبالغ زیادی پرداخت کنند. این موضوع بویژه برای بیمارانی که وضعیت مالی متوسط و ضعیف دارند مشکل بزرگی است و ممکن است در نیمه راه درمان را رها کنند.

لطفا در مورد سایر خدمات موسسه خیریه برایمان بگویید؟
خدمات متعددی در زمینه های پیشگیری، تحقیقات، آموزش و درمان بیماران در موسسه در حال پیگیری است.
با توجه به سختی مراحل شیمی درمانی و ضعف قوای جسمانی، مبحث تغذیه بیماران از اهمیت بسزایی برخوردار است. متخصصین سرطان به بیماران توصیه می کنند در طول درمان از غذاهای پر انرژی استفاده کنند. متأسفانه گاهی با بیمارانی روبرو میشویم که به علت فقر مادی، تغذیه مناسب و توان خرید گوشت و مواد غذایی مغذی را ندارند. متاسفانه مراحل درمان این بیماری چنان کمر شکن است که تأمین مواد غذایی در کنار سایر هزینه ها حتی برای بیماران و خانواده های متوسط جامعه نیز سخت است و نیاز به حمایت های نیکوکاران دارند. یکی از مهمترین برنامه های حمایتی ما تأمین مواد غذایی و یا پرداخت نقدی برای رفع نیازهای بیماران است که با کمک خیرین محترم روز به روز در حال توسعه است و به مناسبتهای مختلف صورت می گیرد. این نیاز بسیار مهم است و جزو حمایتهای مهمی است که نقش موسسات خیریه را تاکید می کند. بخصوص اینکه در انستیتو کانسر با توجه به اینکه ۴۰ درصد مراجعه کنندگان از افراد کم درآمد شهرها و روستاهای دیگر کشور هستند، بیشتر با این مشکل مواجه هستیم.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × چهار =