در مراسم کمپین صورتی موسسه خیریه شمس مطرح شد؛ پیشگیری، از آموزش عمومی شروع می شود

رئیس مرکز تحقیقات انستیتو کانسر ایران، آماده کردن امکانات توسط نظام سلامت را در پیشگیری و تشخیص زودرس، ضروری دانست.

دکتر محمدعلی محققی استاد تمام جراحی سرطان و رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران، اولین سخنران مراسم کمپین صورتی مؤسسۀ خیریه شناخت و مهار سرطان (شمس)، با اشاره به اینکه ایران از نظر میزان آمار سرطان، از متوسط جهانی پایین‌تر است گفت: سالانه در ایران ۱۰۰هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و ۵۰ هزار نفر به دلیل سرطان فوت می‌کنند.

دکتر محققی اظهار کرد: سرطان یکی از بیماری‌هایی است که اگر به درستی به افراد اطلاع‌رسانی نشود، موجب نگرانی می‌شود. پیشگیری، از آموزش عمومی شروع می‌شود و تشخیص زودرس عامل مهم بعدی است که این نیز با آموزش عمومی شروع می‌شود. همچنین آماده کردن امکانات توسط نظام سلامت را در پیشگیری و تشخیص زودرس بسیار مهم است.

نائب رئیس هیئت‌مدیرۀ خیریۀ شمس بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزۀ تشخیص و درمان سرطان‌ها مانند سرطان پستان داشته‌ایم؛ شانس زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان که درمان‌های مناسب دریافت می‌کنند در ایران معادل با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست.

دکتر محققی ادامه داد: می‌توان از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کرد، بنابراین باید راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این عارضه را به‌ویژه در افراد در معرض خطر به خوبی یاد بگیریم. اقدام‌های درمانی به موقع سبب می‌شود که بیماری را در مراحل اولیه تشخیص بدهیم و کنترل کنیم، همچنین کیفیت زندگی نیز در بیماران بهبود پیدا می‌کند. استعمال دخانیات یکی از عوامل مهم در ابتلا به بیماری سرطان است. متأسفانه بسیاری از مردم از خطرها و سرطان‌زا بودن استعمال دخانیات آگاهی ندارند و امروزه شاهد هستیم که حتی نوجوانان و جوانان نیز سیگار می‌کشند؛ همچنین استعمال قلیان نیز شیوع چشمگیری در سال‌های اخیر پیدا کرده است که جای نگرانی است و باید برنامه‌های کنترل و پیشگیری از سرطان به‌صورت جدی توسط کشور پیگیری شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران در پایان سخنان خود با اشاره به نام جدید مؤسسۀ یعنی “شمس” افزود: این نام، یادآور نام دو استاد بزرگ انستیتو کانسر یعنی مرحوم دکتر عبدالمحمود ضیاء شمساء و مرحوم دکتر شمس‌ شریعت ‌تربقان است و امیدواریم طلایه‌دار برنامه‌های پیشگیری و کنترل سرطان در کشور باشیم.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 + پانزده =