نیازمند یاری سبز شما هستیم

بیماری ارثی سرطان پستان حدود ۱۵-۱۰% از سرطان‌های پستان را تشکیل می‌دهد. از علائم این بیماری سابقۀ ابتلای شخصی به سرطان پستان در سنین جوانی، ابتلا یک مرد به سرطان پستان، ابتلای هر دو پستان به سرطان، منفی بودن هر سه گیرنده هورمونی بیمار و همین طور وجود سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان، و یا تخمدان و یا سرطان‌های مرتبط همچون سرطان پروستات در مردان و سرطان پانکراس است. شناخت و تشخیص زودرس این بیماری فرصت را برای ارزیابی خطر ارثی بودن بیماری، انجام اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش خطر و تشخیص بیماری در مراحل اولیۀ بیماری و همین‌طور بهبود نتایج بالینی فراهم می‌کند.

همزمان با برنامه کمپین صورتی، مشاوره ژنتیک با هدف شناسایی و کاهش ابتلا به سرطان پستان ارثی انجام شد. یکی از اهداف برگزاری این جلسه، آشنایی افراد جامعه با بیماری سرطان پستان ارثی و نقش مهم مشاوره در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان بود.

در این برنامه که به همت خیریۀ شمس (مؤسسۀ مردم‌نهاد شناخت و مهار سرطان) برگزار شد، دکتر رضا شیرکوهی، متخصص ژنتیک پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران مشاوره‌هایی به مراجعین محترم در خصوص خطر بروز سرطان پستان ارائه کرد.

در طی این برنامه ۳۱ نفر برای انجام مشاورۀ ژنتیک مراجعه کردند. شرح حال و اطلاعات پاتولوژی بیمار و همچنین سابقۀ خانوادگی ابتلا به سرطان در ۳ نسل گذشته فرد مراجعه‌کننده توسط پزشک متخصص ژنتیک بررسی شد. در پایان این برنامه براساس معیارهایی که در بالا ذکر شد، ۱۵ نفر واجد شرایط لازم جهت انجام آزمایش ژنتیک برای سرطان پستان ارثی تشخیص داده شدند. از آنجایی که افراد پرخطر (خود بیمار و همین‌طور اعضای خانوادۀ آنها) در معرض خطر بیشتری نسبت به جمعیت عمومی در ابتلا به سرطان پستان، تخمدان و سرطان‌های مرتبط هستند، انجام آزمایش ژنتیک کمک شایان توجهی در پیشگیری از ابتلای مجدد این افراد و همین‌طور ابتلا افراد خانوادۀ آنها می‌کند. میزان هزینۀ تخمین زده شده برای هر فرد به منظور انجام آزمایش ژنتیک سرطان پستان ارثی بطور متوسط در حدود دو میلیون و هشتصدهزار تومان است. از آنجایی‌که آزمایش ژنتیک سرطان تحت پوشش بیمه قرار ندارد، مهم‌ترین دغدغۀ بیماران هزینۀ بالای این آزمایش است که این امر نیازمند حمایت ارزشمند و مساعدت خیرین محترم برای تأمین هزینۀ آزمایش ژنتیک این افراد است.

آزمایش ژنتیک بهترین راهکار پیشگیری از سرطان پستان ارثی است اما بسیار پرهزینه است.  از آنجایی که تأمین هزینه‌های درمانی، بسیاری از بیماران را ناتوان در پرداخت چنین هزینۀ گزافی کرده است این امر مشارکت‌های مردمی و کمک‌های نقدی خیرین دلسوز را می‌طلبد. افراد خیری که مایلند در تأمین هزینۀ آزمایش ژنتیک این بیماران ما را یاری دهند می‌توانند کمک‌های مردمی خود را به شمارۀ حساب خیریۀ شمس ۵۰/۴۳۶۲۵۳۷۳ نزد بانک ملت واریز کنند. بیمارانی که در خطر بروز بیماری هستند برای انجام آزمایش ژنتیک نیاز به کمک و حمایت خیرین محترم دارند. 

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

8 − شش =