نکات تغذیه ای در شرایط کاهش سطح ایمنی؛ خوردن مکمل، بدون مشاوره هرگز

فاطمه تورنگ

متخصص تغذیه

ممکن است در زمان درمان سرطان، پزشک یا دیگر اعضای تیم درمان به بیمار بگویند که دچار نوتروپنی شده است. نوتروپنی کاهش نوعی از گلبولهای سفید است که موجب کاهش شدید سطح ایمنی بدن می شود، بنابراین خطر ایجاد عفونت در بدن بیمار به شدت افزایش می‌یابد.

تغذیه سالم در این شرایط از دو جنبه اساسی اهمیت دارد: اول اینکه باید بهداشت غذایی با دقت بیشتری رعایت شود. دوم اینکه، با رعایت اصول تغذیه سالم، به تقویت سیستم ایمنی کمک شود.

در شماره قبل نکات مهم مرتبط با بهداشت غذایی مطرح شد، و در اینجا به توصیه هایی کلی برای افزایش قدرت دفاعی بدن پرداخته می‌شود.

آیا میتوانم با مصرف داروهای تقویتی، قدرت دفاعی بدن خود را افزایش دهم؟

حقیقت این‌است که مصرف برخی مکمل‌ها و داروهای گیاهی ممکن است موجب افزایش قدرت دفاعی بدن ما شود، اما مصرف بی رویه آنها می تواند موجب رشد سلولهای سرطانی هم بشود و حتی درمان‌های ضدسرطان را بی اثر کند. بنابراین، هرگز بدون مشورت تیم درمانتان از هیچ داروی تقویتی استفاده نکنید.

برخی افراد تصور میکنند که دم نوشهای گیاهی همیشه بی‌خطر هستند، اما چنین نیست. مصرف هر کدام از این فرآورده ها حتی در افراد سالم هم ممکن است خطرآفرین باشد و در شرایطی که ما تحت درمان هستیم، خطر بیشتری دارد. به عنوان مثال، مصرف جنسینگ که امروزه بخصوص برای تقویت سیستم ایمنی بسیار رایج شده است، در افرادیکه سرطان پستان از نوع حساس به هورمون دارند، ممکن است موجب افزایش رشد سلولهای سرطانی شود. مصرف این ماده در افراد مبتلا به دیابت و فشارخون و افرادی‌که آسپرین مصرف می کنند هم می تواند خطرآفرین باشد. مکملهایی مثل آرژی نین و گلوتامین که بسیاری از افراد برای افزایش سطح ایمنی مصرف می کنند، ممکن است در شرایط درمان سرطان مفید نباشند.

آیا مصرف مکملهای غذایی در این دوران مفید است؟

مکمل‌های غذایی به صورت نوشیدنی‌های آماده یا پودردر داروخانه ها عرضه می شوند، این مکمل‌ها، منبع فشرده موادمغذی هستند که می توانند در همه افرادی‌که به هر دلیل تغذیه ضعیفی دارند، مصرف شوند. اکثر آنها برای افرادی‌که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مفید هستند اما برخی انواع آنها به ندرت حاوی موادی هستند که ممکن است در برخی شرایط برای شما مفید نباشند، بنابراین برای انتخاب انواع مناسب آنها با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

انواع آماده مصرف برای زمانی‌که در بیمارستان بستری هستید یا به هر علت دیگری امکان آماده‌سازی یک نوشیدنی بهداشتی را ندارید، مناسب‌تر هستند. انواع پودری را میتوانید در آب، آبمیوه و یا شیر حل کرده و مصرف کنید. توجه داشته باشید در صورتی‌که وزنتان در حال افزایش است یا پزشک به شما توصیه کرده که وزن خود را کاهش دهید، نباید از این مکمل ها استفاده کنید. دراین شرایط می‌توانید با مشورت متخصص تغذیه خود از پودرهای بدون کالری و یا کاهش دهنده اشتها استفاده کنید.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 + شانزده =