همایش شناخت و مهار ویروس «اچ پی وی» برگزار شد؛ پیشگیری از سرطان دهانه رحم

صادق شاهیان نطنزی

همایش شناخت و مهار ویروس «اچ پی وی» از سوی خیریه شمس با همکاری وزارت بهداشت و شبکه ملی خیریه های حوزه سرطان برای نخستین بار در ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، در تقویم میلادی، ۴مارس به عنوان روز جهانی آگاهی از ویروس اچ پی وی شناخته شده است. به همین منظور خیریه شمس با همکاری وزارت بهداشت و شبکه ملی خیریه های سرطان برای اولین بار در ایران، همایش یک روزه شناخت و مهار ویروس اچ پی وی را در محل تالار امام  مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) با حضور باشکوه همیاران و علاقمندان به این حوزه و با سخنرانی اساتید و متخصصان سرطان برگزار کرد.

در این پویش ملیِ آگاهی از عفونت اچ پی وی، (دکتر کاظم زنده دل مدیر عامل خیریه شمس و قائم مقام مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران)، دکتر علی قنبری مطلق (رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت و درمان)، دکتر فرح فرزانه (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، دکتر اعظم السادات موسوی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران) به ایراد سخنرانی پرداختند.

شعار اصلی این همایش «از سرطان دهانه رحم پیشگیری کنیم…» بود و  با موضوع آگاه سازی عمومی در مورد علل و علائم ویروس اچ پی وی و راه های پیشگیری آن دنبال شد.

یکی از نکات مهم در این همایش یک روزه حضور فعال بیماران بهبود یافته و اجرای سرود توسط آنها در گروهی با نام “همسرایان امید”  به رهبری مهدی قاسمی استاد آوا درمانی بود .

گفتنی است: در پایان این مراسم متخصصان سرطان به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دادند. پرسش و پاسخ های مربوط به عفونت اچ پی وی و پیشگیری از سرطان دهانه رحم در سایت خیریه شمس https://shamsngo.ir منتشر شده است.

دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: ۸ درصد خانمها در ایران به عفونت HPV مبتلا هستند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: بهترین کاری که در زمینه سرطان می توان انجام داد، پیشگیری از سرطان است. از سوی دیگر مهم‌ترین کار برای پیشگیری، افزایش آگاهی در مورد سرطان و راه های پیشگیری از آن است.

دکتر  قنبری مطلق در ادامه افزود: پیام امروز این است که سرطان قابل پیشگیری است. وی تصریح کرد: عامل بعضی از سرطان ها عفونت است. مثل سرطان دهانه رحم که با کنترل و پیشگیری می توان از ایجاد عفونت این سرطان پیشگیری کرد. نتیجه این عفونت ضایعه ای خوش خیم یا حتی بدخیم است که قابل پیشگیری است، پس باید کمک کنیم که احتمال این عفونت  و ایجاد سرطان های مرتبط با آن را کاهش دهیم.

رئیس اداره سرطان  گفت: یکی از کارهای وزارت بهداشت در زمینه فرهنگ سازی، پیشگیری از سرطان است، مانند این برنامه که ُبه همت موسسه خیریه شمس برگزار می شود . همچنین شبکه ملی سازمان های مردم نهاد در مسیر مبارزه با سرطان همگام هستند. ضمنا مرکز تحقیقات  پیشگیری از سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با همکاری شرکت بادیار که وابسته به وزارت بهداشت است نیز نقش مهمی در زمینه پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان دارد.

دکتر قنبری مطلق افزود: طی چهار سال گذشته بسته هایی را برای آگاهی از عوامل خطر سرطان آماده و در سطح شبکه بهداشتی توزیع کردیم. به مراقبین سلامت و ماماهایی که در سطح شبکه بهداشتی کار می کنند آموزش داده شد  تا این پیام ها را به مردم منتقل کنند. در دو سال گذشته  میزان شیوع عفونت اچ پی وی مورد سنجش قرار گرفت و  مشخص شد شیوع ویروس HPV در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر کم نیست و شاید به دلیل تغییرات رفتارهای اجتماعی مانند استعمال دخانیات مردان و کشیدن قلیان در زنان شیوع این عفونت نسبت به گذشته بالا رفته باشد که به ۸% رسیده است. بنابراین تنها راهی که از شیوع این ویروس پیشگیری می کند تزریق واکسن اچ پی وی است. با توجه به این که قیمت این واکسن بالا و تهیه آن از داروخانه دشوار است، وزارت بهداشت باید برای آن برنامه ریزی جامعی داشته باشد تا تهیه واکسن اچ پی وی در سراسر کشور امکان پذیر شود.

وی با اشاره به بهترین راهکارها به دختران و پسران جوان قبل از ازدواج و تشکیل خانواده تصریح کرد: آموزش های مقابله با عفونت HPV و در امان بودن از این عفونت، بهترین راهکار برای دختران و پسران جوان به شمار می رود.. این عفونت نزدیک به صد درصد عامل سرطان دهانه رحم شناخته شده است و برای اینکه به سرطان تبدیل شود ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد و در این فاصله می توان ضایعاتی را که هنوز سرطانی نشده اند، تشخیص داد و با برداشتن این ضایعات، از بروز سرطان پیشگیری کرد. و این مقوله مهم را تشخیص زودهنگام و یا غربالگری می نامند. لازم است قبل از آلوده شدن، دوره غربالگری های منظم طی شود.

 

 

 

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 3 =