آیا مصرف تخم مرغ برای سلامتی ما مضراست؟

فاطمه تورنگ

دانشجوی دکترای سیاستگذاری تغذیه

پرسش های شما، پاسخ های کارشناسان ما

امروزه اطلاعات گوناگون از طریق شبکه های مجازی به دست عموم مردم می رسد که ممکن است برخی از آنها نادرست باشند. درست است که هر فرد باید مطالب را سبک سنگین کند و مهم تر از آن، منبع خبر را بشناسد اما ما خدمتگزاران بخش سلامت هم وظیفه داریم که اطلاعات درست را در اختیار مردم بگذاریم و به سوالات آنان پاسخ دهیم. بر این اساس، برآن شدیم که صفحاتی را در نشریه سروش شمس به پاسخِ پرسشهای اختصاص دهیم.

تخم مرغ بهترین منبع پروتیین برای رشد و تکامل انسانهاست که بسیاری از املاح و ویتامین های مورد نیاز را هم فراهم می کند، به طوری که هیچ پروتیینی به اندازه پروتیین تخم مرغ  برای افزایش رشد کودکان مفید نیست. نکاتی که در زیر می خوانید پاسخی است بر پرسش های رایج درباره تخم مرغ.

  • ارزش غذایی تخم مرغ به شدت با نوع تغذیه مرغ مرتبط است. بنابراین از آنجایی که مرغ های محلی در روستاها معمولا غذاهای بهتری می خورند، تخم مرغ های محلی می توانند ارزش غذایی بالاتری داشته باشند. البته متأسفانه برخی از روستاییان هم امروز از غذاهای خاص مرغداری ها استفاده می کنند و مرغها را در فضاهای محدود نگه داری می کنند که امکان حرکت کافی و تغذیه طبیعی برای آنها را کاهش می دهد.
  • مساله مهم درمورد انواع تخم مرغ ها – بخصوص تخم مرغ محلی- افزایش احتمال آلودگی به میکروب سالمونلاست. بنابراین اگر از تخم مرغ استفاده می کنید، حتما کاملا پخته باشد و به صورت عسلی مصرف نکنید.
  • تخم مرغ غنی شده با امگا۳، سلنیوم و یا هر ماده مغذی دیگری، بهتر از انواع معمولی است. استفاده از غذاهای مغذی مثل بذر کتان در مرغداری موجب افزایش مواد مغذی و غنی شدن گوشت و تخم مرغ ها می شود. همچنین هرچقدر زرده تخم مرغ پررنگ تر باشد، مواد مغذی بخصوص ویتامین A آن بیشتر است.
  • اگر قصد کاهش وزن دارید، یک روز درمیان صبحانه تخم مرغ آب پز میل کنید. پروتیین های تخم مرغ به شما کمک می کنند که مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.
  • برخی افراد به تخم مرغ آلرژی دارند. این آلرژی ممکن است همراه با کهیر، دل پیچه و حتی آسم و حملات تنفسی باشد که بعد از خوردن سفیده خام یا پخته بروز می کند. کودکان در مقابل عوامل آلرژی زا حساس ترند، به همین دلیل مصرف سفیده قبل یک سالگی ممنوع است. بعد از یک‌سالگی، مصرف تخم مرغ کامل را از مقدار کم شروع کنید و همزمان بروز علایم را در کودک زیر نظر داشته باشید.
  • پنج تخم‌مرغ در هفته برای همه افراد مجاز است. البته اگر چربی خون بالا دارید احتیاط کنید و بیش از سه تخم‌مرغ در هفته میل نکنید.

دانشمندان روزبه‌روز اثرات مفید بیشتری برای تخم‌مرغ کشف می‌کنند. ازجمله این‌که ماده لسیتین موجود در تخم‌مرغ موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. اما هنوز به نتایج قطعی نرسیده‌اند و بنابراین برای افرادی که کلسترول بالا دارند، هنوز محدودیت مصرف را توصیه می‌کنند.

توجه داشته باشید که بدن ما خود کلسترول می‌سازد و کلسترول ماده‌ای ضروری نیست. اما دریافت برخی غذاها موجب  کاهش یا افزایش جذب و ساخت کلسترول در بدن می‌شود. برای کاهش کلسترول خون، دریافت فیبر محلول بیشتر و چربی‌های اشباع کمتر، مهم‌تر از میزان کلسترول دریافتی است. بنابراین گوشت قرمز، کره، روغن نباتی جامد کمتری مصرف کنید. غذاهای آماده بخصوص پیتزا، همبرگر و ساندویچ‌های آماده کمتری بخورید. دریافت میوه و سبزی ، روغن زیتون و غلات سبوس‌دار را افزایش دهید.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دوازده − 11 =