امید به درمان های جدید سرطان؛ استفاده از اصلاح ژن درکاهش رشد سلولهای سرطانی

سرطان دارای علل مختلفی است که می‌تواند منشأ محیطی یا ژنتیکی داشته باشند. این عوامل علاوه بر ایجاد سرطان در تشدید رشد سلول‌های سرطانی نیز نقش دارند. محققان دانشگاه رُچستر امریکا در سال ۲۰۱۷، با جداسازی و مهار ژن یک پروتئین که نقش حیاتی در تقسیم سلولی دارد، تلاش کردند روند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کنند. این پروتئین بانام “تودور-اِس­اِن”(Tudor-SN) به آماده‌سازی سلول برای تقسیم سلولی کمک می­کند. با مهار این پروتئین سلول­ها توانایی تقسیم شدن و متعاقباً رشد را از دست خواهند داد.

براساس نتایج این مطالعه که در مجله معتبر ساینس (Science) به چاپ رسیده است محققان با اصلاح ژنتیکی و مهار پروتئین تودور-اِس­اِن توانستند رشد سلول­های سرطانی را متوقف کنند. آن‌ها نتیجه گرفتند که می­توان از این روش برای درمان یا کاهش سرعت رشد سلول­های سرطانی استفاده کرد. البته محققان این مطالعه به محدودیت­های این روش نیز اشاره‌کرده‌اند و اذعان دارند که این مطالعه تنها در آزمایشگاه و روی سلول­ها سرطانی کلیه و گردن رحم مؤثر بوده و باید مطالعات مشابه بر روی سایر انواع سلول­های سرطانی نیز انجام و نتایج آن قبل از آزمایش روی انسان بررسی شود. باوجود چنین تحقیقاتی امید به پیدا کردن راه­های درمانی جدید برای سرطان، افزایش‌یافته است.

منبع:

Elbarbary RA, Miyoshi K, Myers JR, et al. Tudor-SN–mediated endonucleolytic decay of human cell microRNAs promotes G1/S phase transition. Science2017: 356(6340): 859-862.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

8 − 5 =