گزارشی از کنگره بین‌المللی کنترل سرطان، سه روز حضور در دانشگاهی برای سازمان‌های مردم‌نهاد و مراکز علمی

بهاره ساسانفر
کارشناس ارشد تغذیه

تاس کباب با گوشت بوقلمون

مواد لازم:

بِه متوسط، 2 عدد

پیاز متوسط، 3 عدد

هویج متوسط، 3 عدد

گوشت سینه بوقلمون، 250 گرم

سیب­زمینی متوسط، 2 عدد

آلو خورشتی، 6 عدد

رب­ گوجه­فرنگی، 2 قاشق غذاخوری

گوجه‌فرنگی متوسط، 2 عدد

روغن کنجد، 3 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه به‌اندازه لازم

روغن کنجد را درون قابلمه ریخته و روی حرارت کم قرار دهید. پیاز را که به‌صورت حلقه­ای برش زده­اید، در کف ظرف بچینید و گوشت بوقلمون تکه شده را روی آن قرار دهید و ادویه­ها را روی گوشت بریزید، سپس بقیه مواد را به شکل لایه‌لایه روی آن بگذارید، به صورتی که سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در لایه بالایی قرار بگیرند. حدود 15 دقیقه که گذشت رب گوجه‌فرنگی را در یک لیوان آب حل کرده و روی مواد بریزید.

 تنوع موجود در مواد غذایی این دستور غذایی منجر به تأمین موادمغذی زیادی می‌شود. گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ دارای پروتئین، آهن و روی (68/2 میلی­گرم روی در 100 گرم گوشت بوقلمون در مقابل 67/ 0میلی­گرم روی در 100 گرم گوشت مرغ) بیشتر و کلسترول کمتری است. روی از ریزمغذی‌های ضروری برای بدن است که کمبود آن منجر به کاهش رشد، ناتوانی جنسی، اسهال، تأخیر بلوغ جنسی، ریزش مو، ضایعات پوستی و چشم، کاهش اشتها، تغییرات شناختی، اختلال سیستم ایمنی، نقص مصرف کربوهیدرات در بدن و اختلال باروری می­شود. گوشت ماکیان به دلیل داشتن ترکیبات بیواَکتیو مهم نظیر کوآنزیم Q10، تارین، لینولئیک اسید کونژوگه (CLA)، گلوتاتیون، اسید لیپوئیک، بتائین، ال-کارنیتین، کراتین، کارنوزین و آنسرین جزو غذاهای عملکردی (غذاهایی که علاوه بر نقش تغذیه­ای، موجب ارتقای سلامت و جلوگیری از بیماری می­شوند) طبقه­بندی می­شوند. میوه “بِه” به دلیل داشتن خواص آنتی­اکسیدانی (حاوی ترکیبات پلی فنل است)، آنتی‌میکروبی و ضدزخم معده به عنوان یک منبع رژیمی مهم در ارتقاء سطح سلامت شناخته شده است. این میوه حاوی تانین‌های طولانی زنجیر است که درون آن‌ها آنتوسیانین‌ها قرار دارند. علت تغییر رنگ “بِه” هنگام پخت، این است که رنگ آنتوسیانین‌ها زمانی آشکار می‌شود که در اثر حرارت، زنجیره طولانی تانین­ها شکسته شود.

مقدار مواد مغذی موجود در دستور غذایی تاس کباب
ماده مغذی مقدار
انرژی 1298 کیلوکالری
کربوهیدرات 5/99 گرم
پروتئین 83 گرم
فیبر 37 گرم
چربی 5/66 گرم
کلسترول 300 میلی‌گرم
ویتامین آ 2029 میکروگرم
ویتامین ث 97 میلی‌گرم
فولات 7/147 میکروگرم
آهن 6/9 میلی‌گرم
روی 8/12 میلی‌گرم

دسر بِه

بِه متوسط 6 عدد

لیموترش متوسط یک عدد

شکر 900 گرم

ظرفی را پر از آب کنید و لیموترش را درون آن بچکانید، سپس “بِه” را پس از پوست کندن، چند دقیقه درون آن قراردهید و سپس بیرون درآورید و هسته درون آن را خارج کنید و دوباره درون آب قراردهید. بِه را از آب خارج و برش بزنید و با شکر مخلوط کنید و مدت دو ساعت‌ونیم روی حرارت ملایم قراردهید و هم بزنید. بعد دو قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کرده و بگذارید ده دقیقه دیگر بپزد. ظرف قالب را چرب کرده و کاغذ مخصوص را درون آن قراردهید و بِه له شده را به قطر دو تا سه سانتی‌متر درون آن پهن کنید. سپس درون یخچال قراردهید تا سفت شود. پس از برش‌های مربعی، آن را سرو کنید. برای تزئین روی آن یا درون آن از مغزها و هِل استفاده کنید.

دسر بِه می‌تواند به‌عنوان شیرینی به همراه چای و قهوه سرو شود.

[vc_separator border_width=”2″ el_width=”90″ css=”.vc_custom_1531660096216{margin-top: 10px !important;}”]

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 1 =

فهرست
facilisis nunc elit. felis dolor. ut libero. Aenean felis consequat. sit