بهاره ساسانفر

کارشناس ارشد تغذیه

مواد لازم برای چهار نفر

لوبیا سبز 400 گرم

سینه مرغ 400 گرم

سیب­ زمینی متوسط چهار عدد

هویج متوسط چهار عدد

پیاز متوسط یک عدد

سیر یک حبه بزرگ

گوجه‌فرنگی متوسط تازه چهار عدد

روغن کانولا یا کلزا دو قاشق غذاخوری

فلفل دلمه 57.8 گرم

ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه: ابتدا پیاز و سیر خردشده را با روغن کمی سرخ کنید. سینه مرغ خردشده به همراه ادویه را اضافه کرده و تفت دهید. سپس لوبیا و فلفل دلمه خردشده را اضافه کنید. گوجه­فرنگی­ها را در ظرف جداگانه خرد کنید و با همزن برقی، مایعی یکدست تهیه کنید و روی مخلوط گوشت و لوبیا بریزید. سیب­زمینی و هویج خردشده را جداگانه با مقداری آب بپزید و کمی که نرم شد، به مایع اضافه کنید.

این غذا سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است. گوجه­فرنگی منبع خوب پتاسیم و پلی­فنل­ها است. دریافت پتاسیم باعث بهبود فشارخون می­شود و رنگدانه­های موجود در گوجه­فرنگی به‌خصوص پس از پخت، باعث پیشگیری از سرطان پروستات می­شود. سیب­زمینی نیز از سبزیجات حاوی پتاسیم بالا است و به دلیل نشاسته مقاوم­اش یک منبع پروبیوتیکی خوب به شمار می­رود.

 پروبیوتیک‌ها باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی و پیشگیری از سرطان می­شوند. هویج منبع خوب بتاکاروتن و ویتامین A است، ویتامین A در بسیاری از واکنش‌های مهم پیشگیری از سرطان (تمایز سلولی و آپوپتوز) مؤثر است. هر نیم فنجان لوبیا سبز حاوی دو گرم فیبر است. لوبیا سبز از منابع خوب کروم است. یکی از عملکردهای کروم بهبود ترشح انسولین از سلول‌های بتای پانکراس است. فلفل دلمه خام منبع غنی ویتامین C است که البته حرارت هنگام پخت باعث تخریب مقدار زیادی از این ویتامین می­شود. سینه مرغ حاوی پروتئین و روی (Zn) بالا است. روی ماده مغذی بسیار مهم در مادران باردار و شیرده و کودکان است و کمبود آن گاهی اوقات عوارض جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. مصرف این غذا باعث تأمین مواد مغذی موردنیاز می­شود.

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 1 =

فهرست
tempus efficitur. accumsan ante. sit suscipit