آموزش را از خانواده و مدرسه شروع کنیم

دکتر حبیب الله محمودزاده
رئیس انستیتو کانسر ایران و رئیس هیئت مدیره موسسه شمس

رشد چشمگیر سرطان در دنیا خصوصاً به دلیل تغییر سبک زندگی، افزایش طول عمر و تماس فزاینده با مواد سرطانزا موجب نگرانی جوامع بشری، متخصصین و مسئولان سلامت شده است.

از بعد دیدگاه فردی، خبر تکان‌دهندۀ سرطان در مبتلایان و خانوادۀ آنها و عواقب ناشی از مسائل عاطفی و مالی تأثیرات بسیار جدی در روابط داخل خانواده می‌گذارد و از بُعد اجتماعی، سرطان با ایجاد آسیب نیروی انسانی و هزینه‌های سنگین مراقبت و درمان بیماران بار اقتصادی شدیدی به کشورها تحمیل می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد که در طی دو دهۀ اخیر هزینه‌های اقتصادی ناشی از سرطان ۷۰% افزایش یافته است. امروزه درمان سرطان به شکل چندتخصصی صورت می‌گیرد و متخصصین رشته‌های مختلف شامل مدیکال انکولوژی، رادیوتراپی، جراحی سرطان، پاتولوژیست، رادیولوژیست، پزشکی هسته‌ای، ژنتیک طب تسکینی و روانپزشک برای بیماران نقشه‌درمانی مشخص می‌کند. هر قدر سرطان در مراحل پایین‌تر تشخیص داده شود اثربخشی درمان با نتیجۀ بهتر و هزینۀ آنها کمتر خواهد بود و بیماران شانس موفقیت درمان‌علاجی بیشتر و طول عمر بالاتر خواهند داشت.

اهمیت نقش رسانه‌ها و آموزش در میان مردم

 درک غلط و نداشتن اطلاع نگرش صحیح مردم دربارۀ بیماری، مانع از تشخیص به‌هنگام و درمان مؤثرتر می‌شود. یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین حلقۀ مفقودۀ کنترل سرطان، آموزش است که این آموزش باید از محیط خانواده و مدرسه شروع شود. بدیهی است که نقش رسانه‌ها و آموزش در سطوح مدرسه و خانواده می‌تواند در اصلاح این باور غلط و ارتقا دانش عمومی به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌ها در کنترل درمان سرطان منتج شود.

خوشحالم که خیریۀ شمس(مؤسسۀ مردم‌نهاد شناخت و مهار سرطان) با برگزاری این برنامۀ خوب و سایر برنامه‌های آموزشی، امکان آموزش مردم و بیماران را فراهم  کرده است. امیدوارم با تداوم آن در کل کشور و افزایش آگاهی مردم امکان پیشگیری از سرطان فراهم شده و میزان بروز مرگ‌و‌میر سرطان پستان در ایران کاهش یابد.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 + 12 =