امید به یاری خیرین برای گذر از دوره درمان بدون استرس و تنگنا؛ حمایت تغذیهای از بیماران مبتلا به سرطان و بهبودیافتگان

 

 

سرطان یک بیماری چندعلیتی است و عوامل خطر متعددی برای آن درنظر گرفته می‌شود.

 یکی از عوامل مهم دخیل در بیماری سرطان را عوامل تغذیه‌ای در نظر می‌گیرند که شامل افزایش وزن، دریافت نامتعادل گروه‌های غذایی، دریافت کم فیبر و سبزیجات، افزایش مصرف قندهای ساده و چربی‌های مضر و … علاوه بر اهمیت دریافت‌ درشت‌مغذی‌ها، میزان دریافت ریزمغذی‌ها و نقش آنها در سبب‌شناسی این بیماری مورد مطالعه قرارگرفته است.

 طبق آمارها تغذیه علت یک‌سوم سرطان‌هاست.

علاوه بر اهمیت تغذیه در علت سرطان‌ها، در افراد مبتلا به سرطان و افراد بهبودیافته نیز مورد توجه قرار گرفته است.

شیوع سوء تغذیه در بیماران تحت درمان (شیمی درمانی و پرتودرمانی) بالاست و به دلیل عوارض درمان اکثر بیماران نمی‌توانند دریافت کافی مواد مغذی را داشته باشند که این موضوع روند درمان و بهبود بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 بسیاری از آنها نیازمند راهنمایی و مشاوره برای یک تغذیه خوب در طول درمان هستند.

پس از درمان نیز برای جلوگیری از عود بیماری و توابخشی باید نکات مهم تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 با توجه به اهمیت نقش تغذیه در این بیماری کمپین صورتی سال ۹۶ که به همت خیریۀ شمس (مؤسسۀ مردم‌نهاد شناخت و مهار سرطان) برگزار شد، که زمینۀ تغذیۀ سه رویکرد را مورد توجه قرار داد که عبارت‌‌اند از :

  1. مشاوره تغذیه به منظور پیشگیری
  2. مشاوره تغذیه در بیماران تحت درمان به منظور کاهش عوارض جانبی و بهبود وضعیت تغذیه بیماران با هدف پیشبرد درمان و افزایش طول عمر بیمار
  3. مشاوره تغذیه در بهبودیافتگان به منظور پیشگیری از عود بیماری و عوارض به جامانده از درمان و توانبخشی

بر این اساس با توجه به اهداف ذکرشده، در روز برگزاری کمپین صورتی به ۶۰ نفر از افراد مراجعه‌کننده (افراد سالم، بیمار، بهبودیافته) مشاوره تغذیۀ رایگان توسط کارشناسان تغذیه مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه تهران ارائه شد.

 با تاسف باید، گفت: اکثر افراد دریافت‌های غذایی مناسبی نداشتند.

امان از مشکلات مالی!

بیمارانی که تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی بودند و حتی بیمارانی که دوره درمان خود را سپری کرده بودند، دردمند از عوارض شدید ناشی از درمان بودند و اینکه نیازمند راهنمایی یک نفر متخصص هستند که چگونه می‌توان با توجه به این عوارض دریافت غذایی خوبی داشت یا حتی بتوان عوارض را کاهش داد. و طبق مشاوره انجام شده و ثبت دریافت‌های نامناسب آنها مشخص شد که این گروه نیاز به بررسی و مداخله برای بهبود وضعیت زندگی‌شان دارند که این مداخله از دو طریق باید انجام شود یکی مشاوره فردی برای هر بیمار و دیگر فراهم‌سازی مواد غذایی لازم برای بیماران بی‌بضاعت.

مسائل مالی نیز نقش مهمی در طول درمان دارند، در مدت زمان درمان بیمار کارایی پایینی خواهد داشت و نمی‌تواند مولد مالی در خانواده باشد.

 علاوه بر اینکه هزینه‌های درمان و رفت و آمد نیز به آن اضافه می‌شود. لذا بیمار زمانی می‌تواند راهنمایی را اجرا کند که قدرت مالی کافی داشته باشد.

همچنین در افراد بیماری که قدرت دریافت مواد مغذی از راه دهان دارند می‌توان با ارائه سبد کالا مقداری کمک کرد و در بیمارانی که نمی‌توانند از راه دهان تغذیه داشته باشند استفاده از مکمل‌های غذایی (انواع پودرها) توصیه می‌شود که البته بسیار گران هستند.

مشاهدات عینی در کمپین حاکی از آن بود که بیماران به دلیل مشکلات مالی قادر به تهیۀ تغذیۀ مناسب برای خود نیستند.

در این میان کمک خیرین عزیز و گرامی به بیماران کم‌بضاعت سرطانی می‌تواند راهگشایی برای گذر از این دوران سخت و پرهزینه باشد.

امید است با یاری شما بزرگواران، بیماران بتوانند دوره درمان را بدون استرس و تنگنا به سلامت طی کنند.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × یک =